Review Fotoboek van Fotofabriek.nl

20:01
Review Fotoboek van Fotofabriek.nl
REVIEW FOTOALBUM FOTOFABRIEK

Wie mij langer kent dan vandaag, weet dat ik het ontzettend belangrijk vind om herinneringen vast te leggen. Wellicht heb ik dit wel van mijn ouders, die met trots altijd hele fotoboeken maakte van de jeugd van mij en mijn zussen. Digitale fotografie biedt dan weliswaar de kans om hele externe harde schijven vol te knallen met duizenden foto's per jaar; maar hoe vaak kijk je hier nu echt naar terug? Zo heel af en toe maak ik nog een fotoboek (ofwel geknutseld ofwel geprint), dus toen Linda van de Fotofabriek mij mailde met de vraag of ik een fotoboek bij hen wilde maken zei ik direct ja!

Fotofabriek produceert vele fotoproducten waaronder fotoboeken, wanddecoraties, kaarten en kalenders die door klanten met behulp van eenvoudige software zelf opgemaakt kunnen worden. Vorig jaar is het bedrijf voor de zevende keer op rij beoordeeld tot de beste fotoboekenleverancier van Nederland. 

Om dus direct met de deur in huis te vallen: dit fotoboek is mij aangeboden, maar mijn mening is 100% die van mij. 

HET PROCES
Hoe maak je een fotoboek? Nou, heel simpel dus! Op de pagina "fotoboek maken" kun je de stijl en grootte van je boek bepalen: vlakliggend, spiraal, hardcover, geniet en softcover. Zelf heb ik gekozen voor een A4 hardcover (liggend), startend vanaf 24 pagina's. Past mooi in de boekenkast en daarna ben ik van mening dat foto's liggend beter uitkomen! :) Photoshop en InDesign liet ik even aan de kant en ik besloot gebruik te maken van hun online editor. Deze software heeft geen download nodig. Vervolgens kun je kiezen voor een blanco project of bestaand ontwerp. Uit enthousiasme maakte ik van mijn eigen proces onwijs veel screenshots, waarvan ik de belangrijkste met je ga delen. 

Je kunt nu eenvoudig per pagina voorgeprogrammeerde sjablonen aanklikken voor een efficiënte werkwijze. Zelf ‘plaatshouders’ aanmaken kan ook, waarin je vervolgens een foto plaatst. Hoewel de pagina’s voorzien zijn van een hulpraster, is dit raster niet magnetisch. Met andere woorden: het positioneren van de foto’s blijft een beetje gokken. Wel is er een optie aanwezig om foto’s op verschillende manieren uit te lijnen ten opzichte van elkaar. Graag zou ik toch eens een aanbieder zien die magnetische hulplijnen introduceert, zodat je uitlijning gegarandeerd gelijk is over alle pagina’s (tenminste, als je dat wenst).


Review Fotoboek van Fotofabriek.nl
Het uitgebreide productaanbod van de Fotofabriek



De Fotofabriek biedt standaard ontwerpen aan voor je fotoalbum 



Na het bekijken van de bestaande projecten, besloot ik blanco te beginnen. Ik heb graag de touwtjes in eigen handen en kon zo op deze manier alle kanten van de software testen. Je boek opent met 24 pagina's, en per pagina kun jij van scratch beginnen en personaliseren. Allereerst upload je je foto's:



Overzicht van je toegevoegde foto's op Fotofabriek.nl

Het overzicht van foto's biedt de mogelijkheid gebruikte foto's te verbergen

Ontzettend blij was ik toen ik kon zien dat ik mijn foto's (zowel genomen door mobiel als Canon camera) op chronologische volgorde kon zetten in de software. Phew, dat bespaart me enorm veel tijd! Per pagina die je vult kom je terug in dit overzicht van foto's. Handig is tevens dat je kunt selecteren dat gebruikte foto's niet meer in je overzicht staan. Deze optie had ik zelf geselecteerd. Erg fijn dat je foto's niet geheel verdwijnen, want ik besloot al snel om mijn favoriete foto twee keer te gebruiken: zowel op de cover als binnen in het boek. 


Handige standaard sjablonen per pagina

Vervolgens ga je pagina voor pagina af, waarbij de software je verschillende sjablonen biedt die je handig kunt vullen met foto's. Het kind kan de was doen! Zelf besloot ik eerst alle pagina's te vullen, door in mijn overzicht van foto's te bepalen hoeveel foto's ik op de volgende pagina wilde, waarna ik een sjabloon uitkoos en de foto's plaatste in de volgorde die ik zelf prettig vond. Ik had redelijk wat foto's die ik in het boek wilde hebben en besloot over het algemeen veel foto's per pagina te doen. 

Hoewel ik ondanks mijn felle foto's houd van een redelijk minimalistische stijl, zag ik dat de Fotofabriek decoratie in de vorm van clipart als aanbod had. Voor mijn gevoel ben ik hier echt helemaal op los gegaan, wat de pagina's nog net wat vrolijker (en persoonlijker!) maakt. Ik heb het in natuur-stijl gehouden, maar de keuze was reuze.

HET RESULTAAT
Na bestellen kreeg ik per mail een digitale preview van de Fotofabriek en enkele dagen later lag het fotoboek op mijn deurmat. Het eerste wat me opviel is dat de kleuren onwijs helder zijn en goed tot hun recht komen en de resolutie van de foto's perfect is gebleven. De binding is netjes en verzorgd. 

Met name vanwege de uitgebreide en handige software, zal ik snel weer een bestelling bij de Fotofabriek plaatsen. 

MIJN BOEK
Review Fotoboek van Fotofabriek.nl

Review Fotoboek van Fotofabriek.nl

Review Fotoboek van Fotofabriek.nl

Review Fotoboek van Fotofabriek.nl

Review Fotoboek van Fotofabriek.nl

Review Fotoboek van Fotofabriek.nl

Review Fotoboek van Fotofabriek.nl


Aanrader: na een (familie)shoot, bestel een fotoboek of foto op canvas en hang hem trots in de hal of woonkamer! 

 



KVK: 65838807



No comments:

© Eline Rewinkel. Powered by Blogger.